Training Begrijpelijk schrijven: voor heldere taal en meer verbinding

Hoe schrijf je professioneel, en tegelijk in normalemensentaal? Dat leer je samen met collega’s tijdens de training Begrijpelijk schrijven. Je komt achter het geheim van heldere, duidelijke teksten. Na de training krijg je feedback op een tekst uit de praktijk. Deze training is onmisbaar voor iedereen die schrijft voor klanten, huurders, cliënten of inwoners. 

training begrijpelijke taal

Begrijpelijk schrijven? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Regelmatig schrijven jullie voor jullie brede publiek. Maar automatisch worden die teksten ingewikkelder of wolliger dan nodig is. Echt heldere teksten schrijven, die precies passen bij jullie lezers, dat blijkt lastig. 

Het mag vlotter en eenvoudiger, maar jullie weten niet hoe.

Sommige dingen kún je gewoon niet op een begrijpelijke manier schrijven. Denk je. Jullie organisatie heeft nou eenmaal vaktaal en een formele toon nodig. Want wat nou als jullie minder professioneel overkomen? Of als de inhoud niet meer klopt?

En dan de deadlines. Drukte. En je bent zo gewend aan formele taal. Begrijpelijk schrijven komt er gewoon niet van.

Allemaal logisch.

Maar ook zonde. Want met een aantal aanpassingen zet je al een hele andere toon. Waardoor je wél verbinding maakt met je cliënten, huurders, klanten of inwoners.

Klantgericht schrijven voor jullie brede publiek.

Tijdens deze interactieve groepstraining leer je begrijpelijke teksten schrijven die lekker leesbaar zijn. Teksten die iédereen uit jouw publiek begrijpt. Je leert korte, eenvoudige en professionele teksten schrijven: brieven, e-mails of webteksten. Klantgericht en toegankelijk, voor meer verbinding met je brede publiek.

Weg met jargon, wollige taal en vage lappen tekst.

Edwin Granneman, communicatieadviseur/woordvoerder Kustwacht

Silke neemt je stap voor stap mee in het schrijven van duidelijkere teksten.

Barbara Manders, zorgregisseur gemeente Hilvarenbeek

Ik ben gaan inzien dat ‘simpel’ schrijven niet hoeft te betekenen dat mijn teksten onprofessioneel zijn.

Joëlle Daalder, communicatieadviseur Liander

Als spiegel liet Silke ons zien welke teksten van ons zij was tegengekomen.

Jacques Happe, hoofd communicatie Samen Veilig Midden-Nederland/Veilig Thuis Utrecht

Silke liet met geduld mijn team de waarde van de impact op de ontvanger zien.

Praktische informatie over de training Begrijpelijk schrijven

Voor wie?

Werknemers (uit hetzelfde bedrijf) die teksten schrijven, zoals communicatieprofessionals en mensen die contact hebben met inwoners/huurders/cliënten/klanten.

Voor organisaties met 50+ medewerkers, die schrijven voor een breed publiek. Het gaat om informatieve teksten zonder commerciële insteek (geen b2b).

Aantal deelnemers

Maximaal 15.

Hoelang duurt het?

4 uur.

Nodig

Ik regel het lesmateriaal, jullie regelen de ruimte, de eventuele koffie/thee/catering, laptops, een beamer + aansluiting en wifi.

Gratis mini-e-boek

Na de training krijgen deelnemers een gratis mini-e-e-boek via de mail. Hierin staan de belangrijkste punten uit de training op een rij.

Achteraf feedback op teksten

Alle deelnemers mogen mij na de training een tekst opsturen (1 A4). Hierop krijgen ze persoonlijk advies. Door deze aanvullende begeleiding lukt het deelnemers beter om de theorie toe te passen in hun werk.

Kosten

€ 2497 exclusief btw. Dit is een groepsprijs.

training begrijpelijke taal

Wie ben ik?

Hallo! Ik ben Silke Polhuijs, schrijfcoach. Ik hou van eenvoudige, lekker leesbare teksten. Die weinig poespas hebben, en toch veel inhoud hebben en passen bij de doelgroep.

Tijdens mijn werk als tekstschrijver ontdekte ik dat begrijpelijk schrijven voor veel organisaties… onbegrijpelijk is. Ze wíllen wel eenvoudiger schrijven, maar hoe? Dat weten organisaties vaak niet. Dus besloot ik ze daarmee te helpen. Vet Simpel werd geboren! 

Mijn opdrachtgevers zijn onder andere gemeente Zwolle, Alliander, Erasmus MC, gemeente Hilvarenbeek, Amphia ziekenhuis, de Kustwacht en gemeente Hollands Kroon.

Wat levert de training Begrijpelijk schrijven jullie op?

Jullie kennen de basis voor begrijpelijke taal. Weg met formeel gedoe en wollige teksten. Daarvoor in de plaats schrijven jullie helder, persoonlijk en duidelijk.

Jullie schrijven klantgericht en er is meer verbinding met jullie brede publiek

Na de training leveren jullie teksten resultaat op: een betrokken doelgroep, meer omzet of minder onnodige kosten voor dienstverlening

Alles wat ik heb geleerd over begrijpelijke taal, leer ik jullie. Ik heb niet alleen mijn kennis, maar ook mijn ervaring en visie op taal in dit product gestopt

training begrijpelijke taal

Maak verbinding met jullie lezers via begrijpelijke taal. Zet toegankelijkheid op één.

Vragen over de training Begrijpelijk schrijven

Je kunt de training zien als aftrap voor meer focus op begrijpelijke taal. We hebben een dagdeel, en dat is genoeg voor:

  • De basis van begrijpelijke taal
  • Het waarom (de visie erachter) maar ook het hoe
  • Praktische tips om het in de praktijk te kunnen
  • Persoonlijk advies op iedereens teksten

Voor mensen die al vaker hebben geoefend met begrijpelijk schrijven, is het misschien niet allemaal nieuw. Toch ontstaan er dan juist interessante discussies vanuit verschillende perspectieven. En tijdens de training oefent iedereen zelf met teksten. Ook de schrijvers die begrijpelijke taal al kennen, kan ik daarbij nóg beter maken.

Wel raad ik aan om 1 of meerdere collega’s aan te wijzen als ambassadeur voor begrijpelijke taal. Mijn halfjaarprogramma is voor communicatieprofessionals die al een stapje verder zijn. Of die echt vaak schrijven voor een breed publiek. Zij gaan na de training de verdieping in. Zo veranker je begrijpelijke taal écht in je organisatie.

De training Begrijpelijk schrijven is een groepstraining.

Het is bedoeld voor collega’s van hetzelfde bedrijf. De training past het beste bij communicatiemedewerkers of andere mensen die regelmatig teksten schrijven voor klanten of inwoners. Schrijven hoeft niet per se je beroep te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je vanuit jouw functie vaak brieven voor klanten of inwoners schrijft. 

De training is voor organisaties met een breed publiek. Dat is een publiek met allerlei soorten mensen erin. Je leert hoe je begrijpelijk schrijft op een manier dat al deze mensen het begrijpen.

Dat klopt. Jullie volgen de training Begrijpelijk schrijven met collega’s van hetzelfde bedrijf. En ik kom de training bij jullie op kantoor geven. 

Dat hoeft niet, maar het mag wel. 

Jullie mogen mij van tevoren al laten weten waar jullie tegenaan lopen. Verder bestudeer ik jullie teksten (als jullie hiervoor suggesties hebben, mogen jullie dit opsturen, anders bekijk ik bijvoorbeeld de website). Zo pas ik de training aan op jullie bedrijf. 

Hoewel ik iedere organisatie aanraad om begrijpelijk te schrijven, is het voor sommige organisaties extra belangrijk. Het gaat dan om organisaties met een breed publiek. Daar zitten allerlei soorten mensen in. Omdat je iedereen wil bereiken, schrijf je op een eenvoudig niveau.

Voorbeelden van organisaties met een breed publiek:

  • Gemeentes
  • Zorgorganisaties (zoals ziekenhuizen)
  • Woningcorporaties
  • Banken 
  • Verzekeraars
  • Telecombedrijven

Ja, taalniveau B1 komt best vaak voorbij in de training Begrijpelijk schrijven. B1-schrijven en begrijpelijk schrijven is niet precies hetzelfde, maar het lijkt veel op elkaar. Alle onderdelen van taalniveau B1 komen in ieder geval voorbij, dus als jullie hier meer over willen leren zit je goed.

Je krijgt:

  • Een online of offline training van 4 uur.
  • Een training die niet alleen nuttig is, maar ook leuk, inspirerend en energiek is!
  • Vóór de training bestudeer ik jullie teksten; deze bespreek ik tijdens de training. Ik pas de training dus aan aan jullie bedrijf
  • Tijdens de training: quizzen, opdrachten en andere lesmethodes waardoor de training interactief en leuk is
  • Achteraf: mini-e-boek voor de deelnemers met de belangrijkste lessen 
  • Achteraf: feedback op teksten van de deelnemers. Hier leren ze het meest van, omdat ze zelf aan de slag gaan

Dat is mogelijk, maar ik raad het je niet aan. 

Nee; schrijven hoeft ook niet per se je beroep te zijn. Het gaat erom dat je teksten schrijft voor klanten of inwoners: of dat nou eens per week of iedere dag is. 

Het is wel handig als je al een aardig woordje kan schrijven en dit ook voor je werk doet. Je herkent dan de ‘problemen’ die in de training voorbijkomen, dus de dingen waar tekstschrijvers tegenaan lopen. Ook pak je de tips sneller op. 

Toch hoef je geen sterschrijver te zijn. Iedereen kan leren begrijpelijk te schrijven. 

Dat kan zeker, en raad ik jullie zelfs aan. Van een training leer je een heleboel, maar het is soms lastig om alles te onthouden. En in de praktijk te gebruiken. Soms is er voor een goed resultaat meer nodig dan alleen een training.

Ik raad jullie aan om 1 of meerdere collega’s aan te wijzen die ambassadeur worden voor begrijpelijke taal. In mijn halfjaarprogramma coach ik je, na de training, 6 maanden lang.

Meer over het halfjaarprogramma vind je hier.

Als ik je coach, gaan we samen we aan de slag met jouw valkuilen. Door die intensieve, persoonlijke begeleiding heb je sneller en beter resultaat. Ook leer je hoe je de begrijpelijke-taal-energie hooghoudt in het bedrijf.

Ontdek of de training Begrijpelijk schrijven iets voor jullie is.

Willen jullie ook die verbinding maken met jullie publiek, simpelweg via begrijpelijke taal? Neem dan contact met mij op om de training te boeken. Twijfel je nog of dit iets voor jullie is? Plan een gratis gesprek, dan bespreken we wat jullie organisatie nodig heeft.