Schrijven | Taalniveau B1

5 redenen voor begrijpelijke taal in overheidscommunicatie

Werk je bij de overheid en schrijf je teksten voor inwoners? Schrijf bij deze overheidscommunicatie dan altijd in begrijpelijke taal.

De overheid moet duidelijk communiceren. Dat is niet alleen iets wat ik vind, het is ook een doel van de overheid zelf. Kortgeleden trok de regering zelfs 3 miljoen euro uit voor begrijpelijke en duidelijke overheidscommunicatie. En dat is maar goed ook, want er viel een hoop te verbeteren. 

Als ergens een paar miljoen voor uit wordt getrokken, is het geen klein probleem. Daarom kan ik niet vaak genoeg roepen dat brieven, nieuwsberichten en andere overheidsteksten helder en eenvoudig moeten zijn. En dat om de volgende redenen. 

1. Rijksoverheid raadt het aan (en doet het zelf ook)

Kies voor eenvoudige woorden die aansluiten bij de beleving van de doelgroep, zegt Rijksoverheid. Vooral als het gaat om webteksten is de landelijke overheid fan van taalniveau B1. De redactie van Rijksoverheid.nl gebruikt dit eenvoudige taalniveau zelf ook. (Lees hier trouwens wat taalniveau B1 is.)

2. Je maakt de afstand tussen overheid en inwoners kleiner

Als je in overheidscommunicatie geen begrijpelijke taal gebruikt, dan is er geen verbinding. Het blijft dan altijd wij-zij, de inwoners TEGEN de overheid, met een enorme afstand ertussen. Hoe onbegrijpelijker de taal, hoe groter de afstand. En dan voelen mensen zich allesbehalve betrokken.

Tip

Stap af en toe uit je taalbubbel. Je gaat er misschien vanuit dat jouw kennis algemene kennis is. Maar dat is vaak niet zo! Bedenk daarom eens hoe je iets zou uitleggen aan zomaar iemand op straat. Breng overheidszaken daarmee naar de 'gewone man'.

3. Je houdt rekening met iedereen 

Laten we er wat mooie woorden tegenaan gooien: inclusie en toegankelijkheid. Mode-termen misschien, maar wel heel belangrijk. Vrij vertaald betekenen ze: iedereen hoort erbij en iedereen moet mee kunnen doen. Ook mensen met een beperking.
Niet zo gek dat er een verkiezing is voor de meest toegankelijke gemeente. Daarbij gaat het ook over duidelijke gemeentewebsites en brieven in begrijpelijke taal. Wist je dat er in Nederland 2,5 miljoen mensen laaggeletterd zijn? Zij hebben moeite met schrijven of lezen. Of allebei. Hou dus rekening met deze mensen.

4. Je schrijft voor een breed publiek

Als jij werkt in de overheidscommunicatie, heb je het breedste publiek dat er is. In een breed publiek zitten allerlei soorten mensen. Begrijpelijke taal is dan noodzakelijk; met eenvoudige teksten weet je zeker dat iedereen je tekst begrijpt. Daarom is het zo goed dat Rijksoverheid bijvoorbeeld de corona-informatie in begrijpelijke taal heeft geschreven. Die informatie is belangrijk voor heel Nederland. Dus dat kan maar beter duidelijk en eenvoudig zijn. 

5. Duidelijke overheidscommunicatie scheelt tijd, geld en gedoe

Stel: je schrijft een brief naar iemand die WMO-zorg heeft aangevraagd. In de brief leg je uitgebreid uit dat deze persoon recht heeft op deze zorg. En wat er nu allemaal gaat gebeuren. Maar de brief is ingewikkeld, staat vol vaktermen en is vaag. De lezer heeft een licht verstandelijke beperking en zelfs zijn vertegenwoordiger begrijpt de brief niet echt. Ze hebben allerlei vragen. Dus nemen ze weer contact op met de gemeente. Dat kost de gemeente tijd, en dus geld. En voor de lezer is het ook vervelend. Lang verhaal kort: met een begrijpelijke brief voorkom je gedoe.

Wil jij verbinding maken met je publiek via begrijpelijke taal?

Toegankelijke teksten maken het verschil voor jouw brede publiek. Met mijn 1-op-1-coaching Vet Begrijpelijk Schrijven zorg ik ervoor dat jij verbinding krijgt met je lezers (inwoners, klanten, enzovoort) via begrijpelijke taal. Daardoor bereik je eindelijk het doel van je teksten.