5x Hoe een niche kiezen je als zzp’er aan meer werk helpt

5x Hoe een niche kiezen je als zzp’er aan meer werk helpt

Niche kiezen: waarom zou je dat doen?

Kies een niche, zeggen ze altijd. Richt je op één deel van de markt. Gelukkig wist ik al snel wat ‘mijn’ niche zou zijn, toen ik twee jaar geleden startte als freelance tekstschrijver. Maar wat als je geen idee hebt op wie of wat je je moet richten? En hoe nuttig is een niche kiezen nou eigenlijk?

Antwoord: vet nuttig. Een niche kiezen heb ik zelf twee keer gedaan. Eerst voor mijn bedrijf Vette Teksten (teksten voor kinderen), en daarna voor grote zus Vet Simpel (waarmee ik begrijpelijke, lekker leesbare teksten voor volwassenen schrijf). Ik leg je uit wat mij dat heeft gebracht.  

Wat is een niche?

Maareh, wat is een niche nou precies? Dat is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt, zegt Wikipedia. Nichemarkten hebben minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. Aha. In een nichemarkt richt je je dus op maar een deel van je potentiële opdrachtgevers. Er vallen er een hoop weg, want andere opdrachtgevers passen niet bij wat jij doet. Het resultaat is dat je je werk niet aan Jan en alleman probeert te verkopen, maar alleen maar aan Jan. En aan z’n buurman misschien.

Straks vertel ik je hoe ik dat zelf aanpak, dat verkopen aan Jannen en hun buurmannen. Maar eerst:

Huh? Waarom zou je je niet op iederéén richten?

Goed dat je het vraagt. Ik geef het antwoord via de 5 punten hieronder.

Niche kiezen: waarom zou je dat doen?

1. Er zijn minder mensen met wie je moet vechten om klussen

Er zijn niet zo heel veel tekstschrijvers die alleen voor kinderen schrijven. Of die zich richten op eenvoudige taal, zoals ik doe met mijn andere bedrijf. Ze zijn er wel, maar de concurrentie is niet enorm. Dat geeft je een voordeel, maar het scheelt ook stress. De ene tekstschrijver is de andere niet: iedereen is wel ergens goed in, bij iedereen past een bepaald soort opdrachtgever. Het is een fijn idee dat je niet elkaars klanten wegkaapt en het geen gevecht wordt. De opdrachtgevers die bij jou passen, komen vanzelf wel bij jou terecht.

Over klussen zoeken gesproken: koude acquisitie wordt een stuk overzichtelijker als je je niet richt op heel Nederland, maar bijvoorbeeld alleen op middelgrote bedrijven in het oosten van Nederland die zich bezighouden met het reinigen van kantoorpanden. Ik bedoel maar.

2. Door een niche te kiezen, bepaal je meteen wat jou (redelijk) uniek maakt

Je kiest waar je je op richt, maar dat zegt ook iets over jezelf. En waar je goed in bent. Ik richt me met Vet Simpel op organisaties die begrijpelijke, lekker leesbare teksten willen, vaak voor een breed publiek. Het ‘unieke’ aan mij is namelijk dat ik weet hoe je eenvoudige teksten schrijft. Ik zet ‘unieke’ tussen haakjes, omdat volgens mij niemand écht uniek is. Wordt lastig met 7,5 biljard mensen op aarde. Maar met maar een klein beetje concurrentie kom je – na het kiezen van een niche – toch aardig origineel uit de verf.

3. Je staat nooit met je bek vol tanden 

En dat is dus megahandig als er spontane dingen gebeuren. Of geplande dingen die veel te spannend zijn. Denk aan pitches bij netwerkbijeenkomsten. HELP! Maar je kent je verhaaltje. Je weet wie je ermee moet aanspreken. Daar kun je altijd op terugvallen. En als je een opdracht af wil wijzen omdat ‘ie niet bij je bedrijf of klantenkring past, kun je haarfijn uitleggen waarom.

4. Je specialiseert je ergens in

Je wordt steeds beter in het werk dat je doet voor de specifieke opdrachtgevers die je door de jaren heen verzamelt. De kwaliteit van je werk gaat dus omhoog, doordat je bijvoorbeeld meer achtergrondkennis uit de branche hebt, de tone of voice kent waar jouw klanten op zitten te wachten, of de juiste mensen weet te vinden die je nodig hebt. En laten we wel wezen: betere kwaliteit werk = hogere tarieven. Dat verdien je.

5. Je kunt doen wat je écht leuk vindt

Het kiezen van een niche is voor mij een prima manier om te doen wat ik leuk vind, en al het andere aan andere tekstschrijvers over te laten. Voor ingewikkelde teksten hoef je bij mij bijvoorbeeld niet aan te kloppen. Anderen ziet dat als een uitdaging, ik vind ‘t niks aan. Wat een luxe hè, dat je gewoon kan kiezen dat nooit meer te hoeven doen?

Hoe ik mijn niche(s) koos

Met mijn ene bedrijf, Vette Teksten, schrijf ik niet óver kinderen, maar vóór kinderen. Ik wilde dolgraag ondernemen, wist dat ik het allerliefst voor kinderen schrijf én wist dat er niet veel tekstschrijvers zijn die zich volledig op kinderen richten. Tadaaa! Ik merk dat (potentiële) opdrachtgevers het fijn vinden dat ik deze specialisatie heb. Dat ze niet te maken hebben met een ‘gewone’ tekstschrijver, die schrijven voor kinderen ook wel geinig vindt. Vet Simpel ontstond anderhalf jaar later. Niet helemaal volgens planning deed ik opeens een klus voor de gemeente Zwolle waarbij ik teksten voor volwassenen schreef. Zo begrijpelijk mogelijk. Dat vond ik zó leuk dat ik dat meer wilde doen. Hoppa, nog een bedrijf dan maar.

Is dat niet tegenstrijdig? Roepen dat je een niche moet kiezen en er vervolgens zelf niet één, maar twee kiezen? Een beetje. Maar door mijn bedrijven te scheiden en hier duidelijk over te zijn, wordt het niet verwarrend. En alsnog richt ik me op twee best specifieke delen van de markt. Er valt daardoor een heleboel potentieel werk weg. En dat is precies de bedoeling.
Niche kiezen: zo helpt het je aan meer klanten en geld

Zzp'en: hoe dan?!

Freelancen: hartstikke leuk, maar... hoe dóé je dat? In de blogserie 'Zzp'en: hoe dan?!' deel ik (Silke Polhuijs) mijn ervaringen als freelance tekstschrijver. Weet ik dan alles? Nee. Wil ik coach worden? Nee. Ik vind het gewoon leuk om te vertellen over mijn werk. En om anderen daarmee op weg te helpen. Heb je iets van geleerd van mijn blogs (of juist niet)? Laat het me weten, vind ik leuk!