Heldere taal? 3 redenen waarom het je tijd en geld scheelt

Dat heldere taal goed is voor je communicatie, beseffen steeds meer organisaties. Duidelijke teksten zorgen voor goed geïnformeerde bewoners, klanten of cliënten. Maar wist je dat heldere taal je daarnaast tijd en geld scheelt? Ook wel lekker, toch?

Mocht je nog niet overtuigd zijn van het nut van heldere taal, let dan goed op. Een heldere/eenvoudige/begrijpelijke tekst helpt jouw organisatie enorm. Waarom zou je ingewikkeld of wollig schrijven als je lezers er niets van begrijpen? Dan doen je teksten niet wat ze moeten doen. En je lezers als helemaal niet! Als je een breed publiek hebt, is heldere taal zelfs noodzakelijk. Mensen begrijpen dan direct wat je wil vertellen. Of wat ze moeten doen.

Wat is heldere taal?

Klinkt goed, maar hoe ziet die heldere taal er dan uit? Kortgezegd hou je bij begrijpelijk schrijven rekening met je (brede) doelgroep. Je schrijft in normalemensentaal, op een niet te hoog taalniveau. Wat weet je lezer al, en wat nog niet? Wat is interessant om te vertellen en wat is overbodig? Dat soort dingen vraag je je af. Daarnaast zijn er een hoop schrijftrucs die je kunt gebruiken om begrijpelijk te schrijven. Lees bijvoorbeeld mijn 10 gouden tips voor beginners. 

Dan nu die 3 manieren waarop heldere taal je tijd en geld scheelt. Want dat het je teksten en communicatie verbetert weet je nu. Maar wat doet het nog meer?

1. Je bent (uiteindelijk) sneller klaar met je schrijfwerk

Ja, die ‘uiteindelijk’ is een belangrijke toevoeging. Simpel schrijven is namelijk allesbehalve simpel. Ik hoor vaak van communicatiemedewerkers, tekstschrijvers en ambtenaren dat begrijpelijk schrijven lastig is. Juist omdat je zelf zoveel van het onderwerp af weet. En omdat een tekst er ook professioneel uit moet zien. Het voelt gek om er dan iets heel eenvoudigs van te maken. En om afscheid te nemen van vaktaal.

Maar als je veel oefent, krijg je het onder de knie. Net als met alles eigenlijk. Het is lastig om het anders aan te pakken, omdat je het al jaren zo doet. Met goede coaching gaat het je lukken. Ook is het goed om anders naar taal te kijken. Dan wordt simpel en helder schrijven vanzelf makkelijker. Hoe dat zit, hoor je in Vet Simpel podcast #4: Hoe schrijf je makkelijker vlotte teksten?

2. Heldere taal scheelt telefoontjes en klantenservicewerk

Als je helder schrijft, bereik je het doel van je tekst. Dat kan zijn dat iemand de informatie begrijpt. Of dat hij snapt wat hij moet doen (of juist niet moet doen). Is je brief ingewikkeld en niet duidelijk? Dan kan het zijn dat mensen bellen met vragen. Dat kost jouw organisatie tijd, dus geld. Of, en dit zal vaker gebeuren: je klant, inwoner of cliënt doet helemaal niks. Hij heeft geen idee waar de tekst over gaat. Hij is dus niet betrokken en doet niet wat je wil. Kan je ook weer geld kosten, bijvoorbeeld omdat je er achteraan moet. Niet de bedoeling, toch? 

3. Het levert geld op, want je schrijft duidelijker dan je concurrentie

Deze is ook niet onbelangrijk. Met begrijpelijke teksten val je op. Hoewel steeds meer organisaties inzien hoe belangrijk heldere taal is, gebruikt nog lang niet iedereen het. En daar kun jij gebruik van maken. Onderscheid je met duidelijke teksten in normalemensentaal. Je zult zien: het zorgt voor meer betrokkenheid of toegankelijkheid. Bijvoorbeeld bij inwoners van een gemeente. Werk je bij een bedrijf met klanten of cliënten? Zoals een woningcorporatie of zorgorganisatie? Dan zorgen nieuwe klanten of bewoners voor meer inkomsten. En dan levert het dus geld op.

Tip: MAND!

Zoals ik zei zijn er een hoop schrijftrucs voor begrijpelijke, lekker leesbare teksten. Maar er is er eentje die je tekst meteen helder maakt. Namelijk: het MAND-principe. Als je dit principe gebruikt, verwijder je overbodige delen in je tekst. Door af en toe ‘MAND’ te roepen naar je beeldscherm breng je de kern van je verhaal naar boven. En dat maakt je tekst megahelder! Luister naar de Vet Simpel podcast ‘MAND! Zo schrijf je kort en krachtig’.

Wil jij verbinding maken met je publiek via heldere taal?

Toegankelijke teksten maken het verschil voor jouw organisatie.  Met mijn 1-op-1 coaching Vet Begrijpelijk Schrijven zorg ik ervoor dat jij verbinding krijgt met je publiek via begrijpelijke taal. Daardoor bereik je eindelijk het doel van je teksten.