Vet Simpel | Training- en adviesbureau | Silke Polhuijs
Het lijkt alsof duidelijke taal het ultieme doel is voor veel tekstschrijvers en communicatieprofessionals. Supergoed natuurlijk. Ook in mijn werk als schrijfcoach help ik organisaties met duidelijker schrijven. Gewoon, omdat het zoveel oplevert. Aan betrokkenheid, omzet, goed geïnformeerde inwoners. Wat dan ook.
Dat komt allemaal omdat je met duidelijk schrijven meer voor elkaar krijgt. Door eenvoudig en helder te schrijven, bijvoorbeeld op taalniveau B1, help je je lezer. Want hij begrijpt meteen waar de tekst over gaat. Hij weet wat er gaat gebeuren of wat hij moet doen. De tekst heeft één duidelijke boodschap zonder overbodige informatie. Als je voor allerlei soorten mensen tegelijk schrijft, kan je niet anders dan op deze manier schrijven.
Kortom: duidelijke taal is onmisbaar voor organisaties met een breed publiek. En ook als je een wat smaller publiek hebt (met een specifieke doelgroep), is duidelijke taal heel nuttig voor je.
Maar.
Zoals bij bijna alles, kun je ook bij duidelijke taal een ‘te’ toevoegen. Te duidelijk. Als je tekst te duidelijk is, sla je door in je helderheid en het schrappen van overbodige informatie. Informatie die misschien niet 100% nuttig is, maar wel iets toevoegt. Namelijk: vriendelijkheid. Nuance. Iets positiefs. Schrappen is belangrijk, maar te veel schrappen is nooit goed.
Want dan kan dit gebeuren:
Vriendelijkheid en servicegerichtheid zijn vooral iets voor (zakelijke) brieven en e-mails. Je spreekt de lezer dan persoonlijk aan, alsof je een gesprek hebt met z’n tweeën. En vaak moet de lezer iets, of mag hij juist iets niet. Allemaal redenen om vriendelijk en persoonlijk te zijn. Bij bijvoorbeeld een webpagina, een verslag of een folder is het een ander verhaal. Ook dan moet je niet doorslaan met duidelijke taal, maar dan is het gevaar eerder dat het saai wordt dan dat het onvriendelijk wordt.
Maar dan nu het deel waar je waarschijnlijk op zit te wachten:
Hoe maak je dan zo’n mooie mix van duidelijkheid en klantvriendelijkheid?
Helder maar menselijk, dus.
Je weet nu dat het mogelijk is: duidelijk schrijven zonder bot te klinken. Maar wat is eigenlijk het nut van klantvriendelijkheid? Eh, logisch, denk je misschien: je wil niet onaardig doen tegen je klanten. Maar er is meer. Als jij je inleeft, doen klanten of inwoners sneller wat je ze vraagt. Ze luisteren naar je, omdat ze het idee hebben dat er naar hén geluisterd wordt. Dat er begrip voor ze is. En dat maakt weer dat zij begrip hebben voor de situatie.
Zet klantvriendelijkheid dus op 1 in jouw brieven en e-mails. Nouja, op een gedeelde plek met duidelijke taal dan.
Toegankelijke teksten maken het verschil voor jouw organisatie. Met mijn training Begrijpelijk Schrijven zorg ik ervoor dat jij en je collega’s verbinding krijgen met jullie doelgroep, simpelweg via begrijpelijke taal. Daardoor bereik je eindelijk het doel van je teksten.
“Silke heeft de gave om teksten echt begrijpelijk en prettig leesbaar te maken, waarbij de SEO tegelijkertijd niet uit het oog wordt verloren. Onze doelgroep heeft vaak een grote achterstand in taal en lezen. Ook dat niveau weet Silke te raken. Ze is punctueel, slagvaardig en werkt gestructureerd. En bovenal is ze een zeer prettige persoonlijkheid!”
Barbara Manders, zorgregisseur gemeente Hilvarenbeek
Karin Rooijakkers, P&O-adviseur gemeente Hilvarenbeek
Suzanne Bakker, raadscommunicatieadviseur gemeente Hollands Kroon
Emilie Breekveldt, junior onderzoeker Erasmus MC
Barbara Manders, zorgregisseur gemeente Hilvarenbeek
Suzanne Bakker, raadscommunicatieadviseur gemeente Hollands Kroon
Renate Finkers, relatiebeheerder woningcorporatie Domijn
Sandrine Reneman, communicatieadviseur
Emilie Breekveldt, junior onderzoeker Erasmus MC
“Ik schakelde Silke in voor haar expertise in B1-schrijven. Als je veel ervaring hebt met B1-teksten, zitten de belangrijke regels, richtlijnen en goede alternatieve woorden om teksten begrijpelijk te maken, in je hoofd. En dan krijg je consistentie, snelheid en kwaliteit. Dat was mijn verwachting.
En die verwachting heeft Silke zeker waargemaakt. Ze werkt snel, denkt mee over een goede tekststructuur en legt lastige termen goed uit, waar dit nodig is om een tekst begrijpelijk te maken. Zeker bij teksten met een medische inhoud, die vaak vol vaktermen staan, is dit belangrijk. En daarbij: het is gewoon erg prettig samenwerken met Silke!”
Renate Finkers, relatiebeheerder woningcorporatie Domijn