Schrijven

Begrijpelijk schrijven: past dat bij jouw organisatie?

Begrijpelijk schrijven: dat zouden meer organisaties moeten doen. Als het aan mij ligt doen ze het allemaal. Toch zijn eenvoudige teksten niet voor iedere organisatie even belangrijk.

Er is één vraag die me heel vaak wordt gesteld, als het gaat over begrijpelijk schrijven. Namelijk: “Begrijpelijk schrijven… dat is toch niet voor mijn bedrijf?!” Ik antwoord dan dat het niet voor iedereen noodzakelijk is. Maar dat ik het wél iedereen aanraad. Hoe dat zit, leg ik hieronder uit.

Waarom zou je begrijpelijk schrijven?

Met begrijpelijke taal begrijpen mensen direct wat je wil vertellen. Of wat ze moeten doen. Je tekst is dan eenvoudig, toegankelijk, vlot… lekker leesbaar dus. Een vage, wollige tekst is het tegenovergestelde. Je vindt er vakjargon in, lange zinnen of geen structuur. Het leest niet fijn en de boodschap is niet duidelijk. Zonde, want zo bereik je het doel van je tekst niet. En uiteindelijk loop je dan vaak omzet mis.

Heldere en begrijpelijke taal is daarom voor iedere organisatie een goed idee. Toch is het niet voor alle organisaties even noodzakelijk. Er zit dus een verschil tussen organisaties die begrijpelijk moeten schrijven om hun publiek te bereiken, en organisaties die dat kunnen doen. Volg je ‘m nog?

Vooral bij een breed publiek

Hoe belangrijk begrijpelijk schrijven voor jouw organisatie is, hangt af van je publiek. Of je doelgroep, hoe je het ook noemt. Is je publiek breed? Dan is eenvoudige taal belangrijk. Noodzakelijk zelfs. In een breed publiek (zoals het publiek van de overheid) zitten allerlei soorten mensen. Jong, oud, man, vrouw. Verschillende afkomsten, opleidingen, regio’s en achtergrondkennis. Door je tekst te schrijven in normalemensentaal, weet je zeker dat iedereen ‘m begrijpt. 

Vooral als je schrijft voor een breed publiek, is eenvoudige taal belangrijk

Voorbeelden van organisaties met een breed publiek:

  • De overheid (zoals gemeentes en provincies)
  • De belastingdienst
  • Zorgorganisaties (zoals ziekenhuizen)
  • Woningcorporaties
  • Banken 
  • Verzekeraars
  • Telecombedrijven
(Niet allemaal natuurlijk, maar sommige van deze organisaties hebben een breed publiek)

Als je geen breed publiek hebt

Wat nou als je publiek niet breed is? Dat is bijvoorbeeld zo…

  • … als je doelgroep bestaat uit mensen die ‘hetzelfde’ zijn.
    Je richt je bijvoorbeeld op vrouwen tussen de 55 en 75 uit Zuid-Holland die interesse hebben in duurzaamheid (om maar even wat te noemen). Stel dat je dan vooral over duurzaamheid schrijft, dan weet je dat deze vrouwen hier verstand van hebben. Je hoeft dan minder uit te leggen. Ook kun je, als je dat wil, je manier van schrijven aanpassen op bijvoorbeeld de leeftijd, het geslacht of de regio.

  • als je doelgroep bestaat uit hoogopgeleide mensen.
    Zij hebben een hoog taalniveau, dus taalniveau B1 is minder belangrijk. Ook schrijf je misschien voor mensen uit een bepaald vak, waardoor vaktaal niet erg is. Je hoeft die woorden namelijk niet uit te leggen, ze kennen ze al. Begrijpelijk schrijven is bij deze doelgroep niet noodzakelijk.

Normalemensentaal voor iedere organisatie

Toch gaat begrijpelijk schrijven over méér dan alleen dingen uitleggen. Het gaat ook over schrijven in normalemensentaal. Op een toegankelijke manier contact hebben met je doelgroep: je maakt de afstand tussen jou en de doelgroep kleiner. Ook kunnen er geen misverstanden ontstaan als je taalniveau laag of gemiddeld is. Je communiceert lekker duidelijk. 

Onthou: ook slimme mensen zijn mensen.😉 Dat jouw lezers een hoog taalniveau hebben, betekent niet dat ze een tekst vol moeilijke woorden prettig vinden om te lezen. Als het aan mij ligt schrijven dus alle organisaties in begrijpelijke taal!

Wil jij verbinding maken met je publiek via begrijpelijke taal?

Toegankelijke teksten maken het verschil voor jouw organisatie. Met mijn 1-op-1-coachingsprogramma Vet Begrijpelijk Schrijven zorg ik ervoor dat jij verbinding krijgt met je publiek via begrijpelijke taal. Daardoor leveren je teksten meer resultaat op.